تبلیغات
امام علی(ع): بشنو و بفهم و باور کن بعد بکار ببند تا رستگار شوی. - تاویلات قرآنی بخش2

سوره 2

سورۀ مبارکۀ بقره

آیۀ2: « ذلِک الکِتابُ لارَیبَ فیهِ هُدیً لِلمُتَّقین »

ابوبصیر از امام صادق (ع) روایت می کند که فرمود: مراد از "کتاب" علی علیه السلام است که هیچ شکلی در آن نمی باشد و مراد از "هُدیً لِلمُتَقین" شیعیان ما هستند.

ترجمه تفسیر قمی ج1 ص109 ، تفسیر برهان ج1 ص 124

 

آیۀ26: « اِنَّ اللهَ لا یَستَحی أَن یَضربَ مَثَلآ ما بَعُوضَةً فَما فَوقَها فَأَمَّا الذّینَ آمَنوا فَیَعلَمُونَ أِنَّهُ الحقُّ مِن رَبِّهِم وَ امَّا الذین کَفَروُا فَیَقُولُونَ ماذا أرادَ اللهُ بِهذا مَثَلاً یُضِلُّ بهِ کَثیراً وَ یَهدی بهِ کَثیراً وَ ما یُضِلُّ بهِ اِلَّا الفاسِقین »

امام صادق (ع) می فرمایند: خداوند این مثل را برای امیرالمؤمنین علی (ع) زده است پس مراد از "بعوضه" امیرالمؤمنین(ع) و "ما فوقها" رسول خدا (ص) و دلیل بر آن فرمایش الهی است که می فرماید: « فامَّا الذین آمنوا فیعلمون انه الحق من ربهم » یعنی امیرالمؤمنین که رسول خدا (ص) برای او از مردم عهد و پیمان گرفت. ترجمه تفسیر قمی ج1 ص124

آیۀ27: « الَّذین یَنقَضونَ عَهدَ اللهِ مِن بَعدِ میثاقِهِ وَ یَقطَعُونَ ما اَمَرَ اللهُ بِه اَن یُوصَلَ وَ یُفسِدونَ فِی الاَرضِ اوُلئِکَ هُمُ الخاسِرون »

" الَّذین یَنقَضونَ عَهدَ اللهِ مِن بَعدِ میثاقِهِ " بعد از میثاق علی (ع) "و یقطعون ما امر الله به ان یوصل" یعنی آنچه را که خداوند امر نموده بود –که به امیرالمؤمنین علی (ع) و ائمه (علیهم السلام) بپیوندند-را قطع می کنند و در روی زمین فساد می کنند که آنها از زیان دیدگان هستند.

ترجمه تفسیر قمی ج1 ص124 – بحارالانوار ج24 ص393- تفسیر برهان ج1 ص151

 

آیۀ48: « وَاتَّقُوا یَوماً لا تَجزی نَفسٌ عَن نَفسٍ شَیئاً وَلا یُقبَلُ مِنها شَفاعَةً وَ لایَؤخَذُ مِنها عَدلٌ وَ لاهُم یُنصَرُونَ »

" وَاتَّقُوا یَوماً لا تَجزی نَفسٌ عَن نَفسٍ شَیئاً وَلا یُقبَلُ مِنها شَفاعَهً وَ لایَؤخَذُ مِنها عَدلٌ "

امام صادق (ع) می فرمایند: به خدا سوگند اگر هر ملک مقرب و یا بنی مرسلی از شخص ناصبی شفاعت کنند شفاعتشان مورد پذیرش واقع نمی شود.

ترجمه تفسیر قمی ج1 ص145

 

آیۀ189: « یَسئَلونَکَ عَنِ الاَهِلَّهِ قُل هِیَ مَواقَیتُ لِلنّاسِ وَالحَجِّ وَ لَیسَ البِرُّ بِأَن تَأتُوا البُیوتَ مِن ظُهُورِها وَلکِنَّ البِرَّ مَن اِتَّقی وَ اتُوا البُیوتَ مِن اَبوابِها وَ اتَّقُوا اللهَ لَعَلَّکُم تُفلِحونً »

" لَیسَ البِرُّ بِأَن تَأتُوا البُیوتَ مِن ظُهُورِها وَلکِنَّ البِرَّ مَن اِتَّقی وَ اتُوا البُیوتَ مِن اَبوابِها " این آیه دربارۀ حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) نازل شده است. زیرا رسول خدا (ص) فرمود: "انا مدینه العلم و علی (ع) بابها و لا تدخلوا المدینه الا من بابها ؛ من شهر علمم و علی (ع) در آن است و داخل شهر نمی شوند مگر از آن در"

(شرح خودم:یعنی اگر می خواهید به رسول خدا (ص) و به خدا برسید باید از درب ولایت علی (ع) وارد شوید)

ترجمه تفسیر قمی ج1 ص206 – خصال شیخ صدوق ج2 ص574- تفسیر برهان ج1 ص416

 

آیۀ207: « وَ مِنَ النّاسِ مَن یَشری نَفسَهُ اِبتِغاءَ مَرضاتِ اللهِ وَ اللهُ رَؤفٌ بِالعِبادِ »

" وَ مِنَ النّاسِ مَن یَشری نَفسَهُ اِبتِغاءَ مَرضاتِ اللهِ " می فرمایند: مراد امیرالمؤمنین علی (ع) است.

ترجمه تفسیر قمی ج1 ص209

 

آیۀ208: « یا اَیُّهَا الَّذینَ آمنوا اُدخُلوا فی السِّلمِ کافَّهً وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیطانِ إِنَّهُ لَکُم عَدُوًّ مُبینٌ »

" اُدخُلوا فی السِّلمِ کافَّهً " ( همگی در صلح و آرامش وارد شوید ) یعنی  همگی در ولایت امیرالمؤمنین علی (ع) وارد شوید.

ترجمه تفسیر قمی ج1 ص209

 

آیۀ256: « لا اِکراهَ فِی الّدینِ قَد تَبَیَّنَ الرُّشدُ مِنَ الغَیِّ فَمَن یَکفُر بِالطّاغوتِ وَ یُؤمِن بِاللهِ فَقَد اِستَمسَکَ بِالعُروَهِ الوُثقی لَاانفِصامَ لَها وَاللهُ سَمیعٌ العلیمٌ »

" فَمَن یَکفُر بِالطّاغوتِ" ( پس هرکه کافر شود به طاغوت ) ، "طاغوت" یعنی آنهایی که حق آل محمد را غصب نموده اند.

" لَاانفِصامَ لَها" (ریسمانی که پاره شدنی برای آن نیست) همان ولایت امیرالمؤمنین و ائمه (علیهم السلام) بعد از او می باشد.

ترجمه تفسیر قمی ج1 ص246

 

 

آیۀ257: « اللهُ وَلیُّ الَّذینَ آمَنوا یُخرِجُهُم مِن الظُّلُماتِ اِلی النُّورِ وَ الَّذینَ کَفَروا اُولیاؤُهُمُ الطّاغوتُ یُخرِجونَهُم مِنَ النُّورِ اِلَی الظُّلُماتِ اُولئِکَ اَصحابُ النّارِ هُم فیها خالِدونَ »

" اللهُ وَلیُّ الَّذینَ آمَنوا" یعنی آنهایی که از آل محمد (ع) پیروی می کنند.

ترجمه تفسیر قمی ج1 ص246

 

آیۀ269: « یُؤتی الحِکمَةَ مِن یَشاءُ وَ مَن یُؤتَ الحِکمَةَ فَقَد اُوتیَ خَیراً کَثیراً وَ ما یَذَّکَّرُ اِلّا اُولُوا اَلالبابِ »

"الخَیراً کَثیراً" یعنی شناخت امیرالمؤمنین و ائمه (ع) است.

ترجمه تفسیر قمی ج1 ص265


برچسب ها: حضرت علی(ع) ، دشمنان ولایت ، قرآن ، ائمه(ع) ، غدیر خم ،