تبلیغات
امام علی(ع): بشنو و بفهم و باور کن بعد بکار ببند تا رستگار شوی. - تاویلات قرآنی بخش4

سوره 4

سوره مبارکه النساء

آیۀ41: « فَکَیفَ اِذا جِئنا مِن کُلِّ اُمَّةٍ بِشَهیدٍ وَ جِئنا بِکَ عَلی هوُلاءِ شَهیداً » 

(پس چگونه است حال آنها هنگامی که از هر امتی گواهی بیاوریم و تو را نیز بر آنها گواه خواهیم آورد)

« فَکَیفَ اِذا جِئنا مِن کُلِّ اُمَّةٍ بِشَهیدٍ » یعنی ائمه ( علیهم السلام )

« وَ جِئنا بِکَ » ای محمد (ص)

« عَلی هوُلاءِ شَهیداً »  یعنی بر ائمه (ع)

پس رسول خدا (ص) شاهد بر ائمه(ع) بوده و ائمه (ع) هم شاهد بر مردم می باشد .

ترجمه تفسیر قمی ، ج 1 ص 1

 

آیه 42 : « یَومَئِذٍ یَوَدُّ الَّذینَ کَفَروا وَ عَصَوُا الرَّسولَ لَو تَسَوّی بِهِمُ الاَرضُ وَ لا یَکتُمونَ اللهَ حَدیثاً »

(در آن روز آنها که کفر ورزیدند و رسول را نافرمانی کردند ( آرزو می کنند ) که ای کاش خاک بودند و خاکشان با زمین یکسان بود ، و در آن روز سخنی را نمی توانند از خدا مخفی کنند . )

می فرماید : کسانی که ستم و معصیت در حق امیرالمومنین (ع) کردند روز قیامت آرزو می کنند که ای کاش زمین آنها را در آن روزی که بر غصب خلافت آن حضرت اجتماع کرده بودند می بلعید و آنچه را که پیامبر اکرم (ص) درباره امیرالمومنین (ع) فرموده بود کتمان نمی نمودند .

ترجمه تفسیر قمی ، ج1 ص 402 – کنز الوقائق ، ج 2 ص 459 – تفسیر صافی ، ج 2 ص 240

 

 آیه 44 : « اَلَم تَرَ اِلَی الَّذینَ اُوتُوا نَصیباً مِنَ الکِتابِ یَشتَرونَ الضَّلالَهَ وَ یُریدُونَ اَن تَضِلُّوا السَّبیلَ »

(آیا ندیدی (حال) کسانی را که بهره ای از علم کتاب به آنها داده شده است . ضلالت و گمراهی را می خرند و می خواهند شما نیز گمراه شوید ؟! )

« اَلَم تَرَ اِلَی الَّذینَ اُوتُوا نَصیباً مِنَ الکِتابِ یَشتَرونَ الضَّلالَهَ » یعنی درباره ی امیر المومنین علی (ع) گمراه شدند .

« وَ یُریدُونَ اَن تَضِلُّوا السَّبیلَ » یعنی می خواهند مردم را از ولایت امیرالمومنین که همان صراط مستقیم است خارج کنند .

ترجمه تفسیر قمی ، ج 1 ص 404

 

آیه 49 ،50 : « اُنظُر کَیفَ یَفتَرونَ عَلَی اللهِ الکَذِبَ وَ کَفی بِهِ اِثماً مُبیناً »

(ببین چگونه بر خداوند دروغ می بندند ، و برای آنها همین گناه آشکار کافی است . )

که ببین چگونه بر خداوند افترا و دروغ بستند و آنها کسانی هستند که حق آل محمد (ع) را غصب نمودند.

 ترجمه تفسیر قمی ، ج 1 ص 406

 

آیه 51 : « اَلَم تَرَ اِلَی الَّذینَ اُوتُوا نَصیباً مِنَ الکِتابِ یُؤمِنُونَ بِالجِبتِ وَ الطّاغوتِ وَ یَقُولُونَ لِلَّذینَ کَفَرُوا هوُلاءِ اُهدی مِنَ الَّذینَ آمَنوا سَبیلاً »

(آیا ندیدی کسانی را که بهره ای از کتاب به آنها داده شد چگونه به جبت و طاغوت ایمان می آورند و درباره ی کافران می گویند : آنها ( کافران ) از ایمان آورندگان به هدایت نزدیک ترند ؟ )

روایت شده است که این آیه درباره ی کسانی که حق آل محمد (ع) را غصب کرده و بر جایگاه و مقام آنها حسد ورزیدند نازل شده است .

ترجمه تفسیر قمی ، ج 1 ص 407

آیه 54: « اَم یَحسُدونَ النّاسَ عَلی ما آتاهُمُ اللهُ مِن فَضلِهِ فَقَد آتَینا آلَ اِبراهیمَ الکِتابَ و الحِکمَهَ وَ آتَینا هُم مُلکاً عَظیماً »

(آیا به مردم به خاطر فضلی که خداوند به آنها داده حسد می ورزند ؟ به تحقیق به آل ابراهیم کتاب و حکمت دادیم و به آنها حکومت بزرگی عنایت نمودیم . )

« اَم یَحسُدونَ النّاسَ » مراد از ناس در اینجا امیرالمومنین و ائمه ( علیهم السلام ) می باشند .

« عَلی ما آتاهُمُ اللهُ مِن فَضلِهِ فَقَد آتَینا آلَ اِبراهیمَ الکِتابَ و الحِکمَهَ وَ آتَینا هُم مُلکاً عَظیماً » که آن خلافت ائمه (ع) بعد از نبوت است .

ترجمه تفسیر قمی ، ج 1 ص 407

 

آیه 55 : « فَمِنهُم مَن آمَنَ بِهِ وَ مِنهُم مَن صَدَّ عَنهُ وَ کَفی بِجَهَنَّمَ سَعیراً » 

آیه 56 : « اِنَّ الَّذینَ کَفَروا بِآیاتِنا سَوفَ نُصلیهِم ناراً کُلَّما نَضِجَت جُلوُدُهُم بَدَّلناهُم جُلوداً غَیرَها لِیَذُوقُوا اَلعَذابَ اِنَّ اللهَ کانَ عَزیزاً حَکیماً »

(55: پس گروهی از آنها به آن ایمان آوردند و گروهی دیگر راه ایمان آوردن به آن رابستند و برای آنها شعله آتش فروزان کافی است . )

(56: آنهایی که به آیات ما کافر شدند به زودی آنها را در آتشی می افکنیم که هر وقت پوست تن آنها بسوزد پوست دیگری بر بدنشان بروید تا عذاب را بچشند همانا که خداوند توانا و حکیم است . )

« فَمِنهُم مَن آمَنَ بِهِ » مراد امیرالمومنین (ع) ، سلمان ، ابوذر ، مقداد و عمار می باشد .

« وَ مِنهُم مَن صَدَّ عَنهُ » یعنی کسانی که حق آل محمد (ع) را غصب کردند و کسانی که از آنها پیروی کردند و درباره ی آنها این آیه ی « وَ کَفی بِجَهَنَّمَ سَعیراً » نازل شده است :

آنگاه خداوند متعال آنهایی را که حق آل محمد (ع) را غصب کردند بر شمرده و می فرماید : « اِنَّ الَّذینَ کَفَروا بِآیاتِنا سَوفَ نُصلیهِم ناراً » که مراد از « آیات » امیرالمومنین و ائمه (ع) می باشند .

 

ترجمه تفسیر قمی ، ج 1 ص408 و 409 – تفسیر برهان ج 2 ص 247

آیه 65 : « فَلا وَ رَبِّکَ لا یُؤمِنُونَ حَتّی یُحَکِّمُوکَ فیما شَجَرَ بَینَهُم ثُمَّ لا یَجِدُوا فی اَنفُسِهِم حَرَجاً مِمّا قَضَیتَ وَ یُسَّلِمُوا تَسلیماً »

(65: به پروردگارت سوگند که آنها ایمان نخواهند آورد ، مگر تو را برای نزاعشان به داوری می طلبند و سپس بعد از داوری تو در دل خودشان احساس ناراحتی نکنند کاملا تسلیم ( داوری تو ) می باشند. )

سپس فرمود : « فَلا وَ رَبِّکَ لا یُؤمِنُونَ حَتّی یُحَکِّمُوکَ » ای علی « فیما شَجَرَ بَینَهُم » یعنی در آن چیزهایی که با هم عهد و پیمان می بندند خلافت را از تو غصب نمایند .

« ثُمَّ لا یَجِدُوا فی اَنفُسِهِم حَرَجاً مِمّا قَضَیتَ » یعنی ای محمد (ص) آنها در میان خودشان از زبان ( قضاوت ) تو بر داوری تو بر ولایت علی (ع) هیچ جرمی احساس نکنند .

« وَ یُسَّلِمُوا تَسلیماً » و کاملا تسلیم علی (ع) باشند .

1- ترجمه تفسیر قمی ، ج 1 ص 414 – بحار الانوار ، ج 31 ص 575 و ج 36 ص 92 – تفسیر برهان ج 2 ص 267

 

آیه 69 : « وَ مَن یُطِعِ اللهَ وَ الرَّسولَ فَاُلئِکَ مَعَ الَّذینَ اَنعَمَ اللهُ عَلیهِم مِنَ النَّبَیِّنَ وَ الصِّدّیقینَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصّالِحینَ وَ حَسُنَ اُولئِکَ رَفیقاً »

(و هر کس از خدا و رسول اطاعت کند ، سپس همنشین کسانی خواهد بود که خداوند به آنها لطف فرموده ( یعنی ) از پیامبران و صدیقان و شهیدان و صالحان ، که آنها رفیقانی نیکو هستند .)

مراد از « النَّبَیِّنَ » رسول خدا (ص) و « الصِّدّیقینَ » علی (ع) و « الشهداء » حسن و حسین (ع) و « الصالحین » ائمه (ع) و « حَسُنَ اُولئِکَ رَفیقاً » قائم آل محمد (ع) می باشد .

 ترجمه تفسیر قمی ، ج 1 ص 415- تفسیر برهان ، ج 2 ص 277


برچسب ها: قرآن ، دشمنان ، آل الله(ع) ، حضرت علی(ع) ، ولایت ، غدیر خم ،