تبلیغات
امام علی(ع): بشنو و بفهم و باور کن بعد بکار ببند تا رستگار شوی. - تاویلات قرآنی بخش5

سوره 10

سوره مبارکه یونس

آیه ی 7 : « اِنَّ الَّذینَ لا یَرجونَ لِقاءَنا وَ رَضوا بِالحیوهِ الدُّنیا وَ اطمَأنُوا بِها وَ الَّذینَ هُم عَن آیاتِنا غافِلونَ »

می فرماید : مراد از « آیات » امیرالمومنین (ع) و ائمه (ع) هستند و دلیل بر آن فرمایش امیرالمومنین علی (ع) است که می فرماید « مالله آیه اکبر منی »( برای خدا آیتی بزرگ از من نیست)

ترجمه تفسیر قمی ، ج 2 ص 325 – مناقب ابن شهر آشوب ، ج 3 ص 98 ؛ بحارالانوار ج 9 ص 140 – تفسیر برهان ج 4 ص 10

آیه ی 15 :

« وَ اِذا تُتلی عَلَیهِم آیاتُنا بَیِّناتٍ قالَ الَّذینَ لا یَرجُونَ لِقاءَنا اَئتِ بِقُرآنٍ غَیرِ هذا اَو بَدِّلهُ قُل ما یَکونُ لی اَن اُبَدِّلَهُ مِن تِلقاءِ نَفسی اِن اَتَّبِعُ اِلّا ما یُوحِی اِلیَّ اِنّی اَخافُ اِن عَصَیتُ رَبّی عَذابَ یَومٍ عَظیمٍ »

(و هنگامی که آیات روشن ما بر آنها تلاوت شود کسانی که امیدوار به لقاء ما نیستند گویند:قرآنی غیر از این بیاور یا همین را تبدیل کن.بگو:من حق ندارم که آن را ازپیش خود تبدیل کنم،من از آنچه به من وحی می شود پیروی می کنم،اگر پروردگارم را عصیان کنم از عذاب روز بزرگ میترسم.)

« اَو بَدِّلهُ » ابی السفاتج روایت می کند که امام صادق (ع) در تفسیر آیه «اَئتِ بِقُرآنٍ غَیرِ هذا اَو بَدِّلهُ» فرمودند : یعنی امیر المومنین علی بن ابی طالب (ع) است .

(شرح خودم : یعنی گفتند به پیغمبر (ص) یا یک قرآن دیگر بیاور که نام مولا علی (ع) در آن نباشد یا « بدله » نام علی (ع) را عوض کن . )

« قُل ما یَکونُ لی اَن اُبَدِّلَهُ مِن تِلقاءِ نَفسی اِن اَتَّبِعُ اِلّا ما یُوحی اِلیَّ » یعنی خلافت امیرالمومنین علی ابن ابی طالب (ع) از سوی من نیست که تا آن را عوض کنم .

 

ترجمه تفسیر قمی ، ج 2 ص 329 –بحارالانوار ج 9 ص 213 و ج 36 ص 79 – تفسیر عیاشی ج 2 ص 120 - تفسیر برهان ج 4 ص 15

آیه ی 35 :

« قُل هَل مِن شُرَکائِکُم مَّن یَّهدی اِلَی الحَقِّ قُلِ للهُ یَهدی لِلحَقِّ اَفَمَن یَّهدی اِلَی الحَقِّ اَحَقُّ اَن یُتَّبَّعَ اَمَّن لّا یَهدی الّا اَن یُهدی فَمالَکُم کَیفَ تَحکُمُونَ »

(بگو:آیا هیچ یک از خدایانِ شما به سوی حق هدایت میکند؟بگو:تنها خدا به سوی حق هدایت میکند،آیا کسی که به سوی حق هدایت میکند سزاوارتر به پیروی است یا آن کسی که خود هدایت نمیابد مگر آنکه هدایتش کنند؟پس شما(مشرکان)را چه شده،چگونه قضاوت میکنید؟)

ابی الجارود روایت می کند که امام باقر (ع) در تفسیر آیه ی « اَفَمَن یَّهدی اِلَی الحَقِّ اَحَقُّ اَن یُتَّبَّعَ اَمَّن لّا یَهدی الّا اَن یُهدی فَمالَکُم کَیفَ تَحکُمُونَ » فرمودند : آنهایی که به سوی حق هدایت می کنند محمد (ص) و بعد از ایشان آل محمد (ع) می باشند .

مراد از « اَمَّن لّا یَهدی الّا اَن یُهدی » او کسی است که از قریش و بعد آن از خاندان قریش مخالفت کرده است .

ترجمه تفسیر قمی ، ج 2 ص 337 –بحارالانوار ج 9 ص 213 و ج 24 ص 145 - تفسیر برهان ج 4 ص 27

 

آیه ی 101 : « قُلِ انظُرُوا ماذا فِی السَّماواتِ وَ الاَرضِ وَ ما تُغنی ِالآیاتُ وَ النُّذُرُ عَن قَومٍ لا یُؤمِنوُنَ »

(بگو:بنگرید که چه چیزی در آسمانها وزمین است؟واین آیات و انذارها برای کسانی که ایمان نمی آورند سودی نمی بخشد.)

داودبن کثیر رقی گوید از امام صادق (ع) درباره ی این آیه شریفه « وَ الاَرضِ وَ ما تُغنی ِالآیاتُ وَ النُّذُرُ عَن قَومٍ لا یُؤمِنوُنَ » سوال کردم ، فرمود : مراد از « آلایات » ائمه (ع) و مراد از «النُّذُرُ» انبیاء (ع) می باشند .

 ترجمه تفسیر قمی ، ج 2 ص 363 –بحارالانوار ج 23 ص 206 ؛ تاویل الایات الظاهره ص 228


برچسب ها: قرآن ، حضرت علی(ع) ، تاویل ، دشمنان ، غدیر خم ،