تبلیغات
امام علی(ع): بشنو و بفهم و باور کن بعد بکار ببند تا رستگار شوی. - كُتِبَ عَلَیْكُمُ الصِّیامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذینَ مِنْ قَبْلِكُمْ

یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَیْكُمُ الصِّیامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذینَ مِنْ قَبْلِكُمْ

 لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ

اى كسانى كه ایمان دارید، روزه بر شما واجب شد، هم چنان كه بر پیشینیان شما واجب بود، شاید پرهیزكار شوید. (سوره بقره : آیه 183)

قوله تعالى: كُتِبَ عَلَیْكُمُ الصِّیامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِكُمْ روزه امساك و باز داشتن نفس میباشد از چیزهاى معینى ابن بابویه در كتاب علل از حضرت رضا علیه السّلام روایت كرده فرمود خداوند روزه را بر مردم واجب نمود تا بدانند و بفهمند درد تشنگى و گرسنگى را و عبرت بگیرند بر تشنگى و گرسنگى قیامت و در مقام خضوع و خشوع پروردگار بر آیند و مستحق پاداش بشوند.

و در فقیه بسند خود از هشام بن حكم روایت كرده گفت سؤال نمودم از حضرت صادق علیه السّلام بچه علت خداوند روزه را واجب كرده؟ فرمود تا مردم مساوى و برابر باشند و اغنیا و ثروتمندان زحمت و درد گرسنگى را بچشند و در مقام ترحم بر فقرا و بى نوایان بر آیند چه اغنیاء هر وقت اراده چیزى از خوردنیها بنمایند فورا براى آنان مهیا میشود.

و در كافى بسند خود از حمزه بن محمد روایت كرده گفت نامه‏اى بحضور حضرت عسكرى علیه السّلام ارسال داشتم در آن نامه پرسش كردم چرا خداوند روزه ماه رمضان را واجب فرموده؟ پاسخ او مرقوم داشته بودند خداوند واجب فرموده تا آنكه غنى و ثروتمند درد و تالم گرسنگى را بچشند و یادى از فقراء و بى‏نوایان بنمایند و بر آنها ترحم كنند و در فقیه از حضرت صادق علیه السّلام روایت كرده فرمود آنحضرت: براى هر چیزى زكاتى است و زكوة بدن انسان روزه گرفتن ماه رمضان باشد.

و نیز از آنحضرت روایت كرده فرمود: براى روزه دار دو فرح و خوشحالى باشد یكى وقت افطار كردن و دیگرى موقعیكه در مقام حساب حضور پروردگار او را حاضر كنند براى حساب.

 و در كافى بسند خود از پیغمبر اكرم صلّى اللّه علیه و آله و سلم روایت كرده فرمود خداوند فرموده روزه براى خاطر منست و پاداش او را خودم عطا كنم (و شاید مراد آن باشد چون روزه سبب تصفیه قلب و صفاء درونى عقل و فكر میشود از جهت ضعف قواى شهوانى در اثر گرسنگى، و هنگامیكه عقل مصفا شد محل پیدایش معارف حقه بشود و آن حالت بهترین و شریفترین حالات نفس انسانى است چنانچه فرمود حضرت صادق علیه السّلام هرگز داخل نشود حكمت بدلیكه پر از طعام باشد لذا روزه براى خاطر خداست و الا چه فرقى باشد میان روزه و سایر عبادات چه همه براى رضا و خاطر خداست‏.

تفسیر جامع، ج‏1، ص: 293 و 294


برچسب ها: روزه ، تفسیر ، قرآن ، آیات الهی ، ماه مبارک رمضان ، صیام ، یا چهارده معصوم(صلوات الله علیهم اجمعین) ،