تبلیغات
امام علی(ع): بشنو و بفهم و باور کن بعد بکار ببند تا رستگار شوی. - احکام روزه و روزه داری (بخش دوّم)
دوشنبه 10 مرداد 1390

احکام روزه و روزه داری (بخش دوّم)

   نوشته شده توسط: عشاق المهدی(ع)    نوع مطلب :روزه ،احادیث ائمه(علیهم السلام) ،

سلام به خدمت دوستان عزیزم؛

با توجه به اینکه به ماه مبارک رمضان نزدیک میشویم این فکر به ذهنم زد که احکامی که در مورد مسائل روزه بیان شده است را برای مخاطبان عزیز روی بلاگ قرار دهم تا اگر نتوانستیم که به رساله ها رجوع کنیم،همینکه در اینترنت میگردیم به احکام این ماه عظیم هم آگاه بشویم.

ضمناً باید عرض کنم که در این پست ها بنده فقط مطالب کلّی را درج کرده ام، اما اگر شما عزیزان سؤالاتی داشتید که مسائل ریزتری را شامل میشد،آنها را در قسمت نظرات برایم بفرستید تا انشاالله پاسخ آنها را نیز در پست های ویژه ای حد اکثر ظرف 24 ساعت برایتان در بلاگ قرار دهم.

برای سلامتی و تعجیل در فرج حضرت صاحب الزمان (علیه السلام) 3 صلوات ختم بفرمایید

 

 نیت روزه

1559- روزه آن اسـت كه انسان براى انجام فرمان خداوند عالم از اذان صبح تا مغرب ازچیزهایى كه روزه را باطل مى كند وشرح آنها بعدا گفته مى شود خوددارى نماید.

مساله 1559- لازم نـیست انسان نیت روزه را از قلب خود بگذراند، یا مثلا بگوید:فردا را روزه مى گیرم، بلكه همینقدر كه براى انجام فرمان خداوند عالم از اذان صبح تا مغرب كارى كه روزه را بـاطـل مـى كـنـد انجام ندهد كافى است و براى آن كه یقین كندتمام این مدت را روزه بوده، باید مـقـدارى پـیـش از اذان صبح ومقدارى هم بعد ازمغرب، از انجام كارى كه روزه را باطل مى كند خوددارى نماید.

1560- انسان مى تواند در هر شب از ماه رمضان براى روزه فرداى آن، نیت كند وبهتر است كه شب اول ماه هم نیت روزه همه ماه را بنماید.

1561- وقت نیت روزه ماه رمضان از اول شب است تا اذان صبح.

1565-اگـر بـداند ماه رمضان است وعمدا نیت روزه غیر رمضان كند، نه روزه رمضان حساب مى شود و نه روزه اى كه قصد كرده است.

رسالۀ عملیه حضرت آیت الله صافی گلپایگانی (دامت برکاته)

 

1559-لازم نـیـسـت انـسـان نیت روزه را از قلب خود بگذراند یا مثلا بگوید فردا را روزه مى گیرم، بلكه همین قدر كه بنا داشته باشد براى انجام خواست خداوند عالم از اذان صبح تا مغرب كارى كه روزه را باطل مـى كند انجام ندهد كافى است، و براى آن كه یقین كند تمام این مدت را روزه بوده، باید مقدارى پیش از اذان صبح و مقدارى هم بعد از مغرب از انجام كارى كه روزه را باطل مى كند خوددارى نماید.

1560- انسان مى تواند در هر شب از ماه رمضان براى روزه فرداى آن نیت كند و بهتر آن است كه شب اول ماه هم نیت روزه همه ماه را بنماید.

رسالۀ عملیه حضرت آیت الله سیستانی (دامت برکاته)

 

1316- روزه از عبادات است و لازم است با نیت به جا آورده شود، در موقع نیت لازم نیست به زبان بگوید، یا از قلب خود بگذراند همین اندازه كه در نظرش این باشد كه براى اطاعت فرمان خدا از اذان صبح تا مغرب كارهایى كه روزه را باطل مى كند ترك نماید كافى است.

1317- باید احتیاطاً كمى قبل از اذان صبح و كمى هم بعد از مغرب، از انجام این كارها خوددارى كند تا یقین حاصل كند كه تمام این مدت را روزه داشته است.

1318- كافى است كه در هر شب از ماه مبارك رمضان براى روزه فردا نیت كند، ولى بهتر است كه در شب اول ماه، علاوه براین، نیت روزه همه ماه را نیز بنماید.

رسالۀ عملیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی (دامت برکاته)

 

1617- روزه از جمله عباداتى است كه در ادیان توحیدى به آن امر شده است، و روزه ماه رمضان هدیه اى است الهى كه خداوند به امت محمد(صلى الله علیه وآله) عطا فرموده است تا به وسیله آن بتوانند پلیدى را از روح و جسم خویش دور سازند و جان خویش را به زیور تقوى آراسته كنند و با چشیدن طعم گرسنگى و تشنگى رنج و محرومیت فقراء را با تمام وجود درك نمایند و در صدد دستگیرى آنان برآیند. و بر مؤمنان است كه از بركات روزه و ماه رمضان بهره مند گردند.

امام سجاد(علیه السلام) در دعاى چهل و چهارم صحیفه سجادیه مى فرماید: «خداوندا، ماه رمضان را از عبادت ما سرشار كن، و اوقات آن را به توفیق عبادتت مزین گردان و ما را در این ماه به روزه دارى و در شب آن به نماز، تضرع، خشوع و تواضع به درگاهت یارى فرما چنانكه هیچ روز آن گواه بر غفلت ما و هیچ شب آن شاهد تقصیر ما نگردد.»

مسأله 1617- لازم نیست انسان نیت روزه را از قلب خود بگذراند یا مثلاً بگوید: «فردا روزه مى گیرم»، بلكه همین مقدار كه براى انجام فرمان خداوند از اذان صبح تا مغرب عملى كه روزه را باطل مى كند انجام ندهد، كافى است، و براى آن كه یقین كند تمام این مدت را روزه بوده، باید مقدارى پیش از اذان صبح و مقدارى نیز بعد از مغرب از انجام اعمالى كه روزه را باطل مى كنند خوددارى نماید.

1618- انسان مى تواند در هر شب از ماه رمضان براى روزه فرداى آن نیت كند و بهتر است كه شب اول ماه، نیت روزه همه ماه را نیز بنماید.

1619- از اول شب ماه رمضان تا اذان صبح، هر وقت براى روزه فردا نیت كند، اشكال ندارد.

رسالۀ عملیه حضرت آیت الله موسوی اردبیلی (دامت برکاته)

 

1547- فضیلت روزه

یكی از عبادات مهم اسلامی ، بلكه كلیة ادیان الهی روزه است و در فضیلت و اهمیت و فلسفة آن ، احادیث بسیاری از اهل بیت عصمت و طهارت (سلام الله علیهم ) صادر گردیده است .حضرت صادق (علیه السلام) فرمود كه حضرت رسول اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم ) به اصحاب خود فرمودند : «آیا به شما خبر بدهم از اعمالی كه هرگاه به انجام قیام كنید شیطان به اندازة فاصله مشرق از مغرب از شما دور می شود  ؟ »اصحاب در پاسخ گفتند : بفرمایید .

حضرتش فرمودند : روزه گرفتن شیطان را رو سیاه و ناامید می كند و دادن صدقه در راه خدا ، پشت او را میشكند و دوست داشتن مسلمانان یكدیگر را در راه خدا و كمك كردن به یكدیگر در راه انجام كارهای نیك ، ترفندها و  نقشه های  او  را ریشه كن می سازد و توبه كردن  گردنش  را قطع می كند و برای هر نعمتی که خداوند به انسان عنایت فرموده است زكاتی هست و زكات بدنها (ی سالم) روزه گرفتن است »

و نیز حضرت صادق (علیه السلام ) فرمودند : « هركس در روزهایی که هوا گرم است روزه بگیرد و تشنه  شود ، خداوند به تعداد زیادی از فرشتگان امر می كند که به او بشارت به پاداش الهی  بدهند  و هنگامی  که  او به امید پاداش و ثواب ، این تشنگی را تا وقت افطار تحمل میكند خداوند اورا مورد لطف و عنایت خویش قرار داده به او می گوید : به خوشبویی وپاكیزگی نایل گردیدی، از آن پس به فرشتگان می فرماید : شما گواه باشید که من گناهان او را بخشیدم . »

حضرت رسول اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم )فرمودند : « خواب روزه دار عبادت و نقس كشیدن او ثواب تسبیح دارد.»

 و نیز حضرتش فرمود : « برای روزه دار دو خشنودی وجود دارد :

1- خشنودی در موقع افطار  .(مسرت احساس عمل به وظیفة اسلامی)

2- خشنودی در روز قیامت . (موقع گرفتن پاداش خداوندی )»

حضرت موسی بن جعفر (علیه السلام ) فرمودند :« دعای روزه دار در موقع افطار در درگاه حضرت حق مستجاب می شود .»

حضرت رضا (علیه السلام ) فرمودند :« فلسفة روزه داشتن این است كه انسان گرسنگی و تشنگی  را  لمس كند و حالت خضوع و خشوع در او پدید بیاید و به ضعف خود  پی  ببرد و غرور  وی در هم  شكسته شود و  برای  تحصیل  صبر  ،  تمرین  و  ممارست  كند و متذكر سختیهای روز قیامت گردد و ناراحتی فقرا را كه در مضیقة اقتصادی می باشند درك نماید و به فكر كمك و مساعدت نسبت به آنها بیفتد .»

علی بن عبدالعزیز كه یكی از محدثان است می گوید حضرت صادق (علیه السلام)به من فرمودند :«به توخبر بدهم كه اصل اسلام وفرع آن واوج عظمت وقله شكوه آن چیست ؟» عرض كردم : بفرمایید .

فرمودند  :  اصل اسلام  نماز و فرع آن زكات است و اوج عظمت و قلة شكوه اسلام ، جهاد در راه خدا است .

سپس فرمودند :« به تو بگویم كه درهای خیر از كدام راه به روی انسان گشوده می شود؟ روزه گرفتن ، (که)سپر آتش جهنم است. »

حضرت پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود:« خداوند فرموده است:روزه برای من است و پاداش آن را من خودم می دهم .»

احكام روزه

روزه آن است كه انسان برای انجام فرمان خداوند عالم از اذان صبح تا مغرب از چیزهائی كه روزه را باطل می كند و شرح آنها بعداً گفته می شود خودداری نماید .

نیت روزه

 (مساله 1547)  لازم نیست انسان نیت روزه راقلب خود بگذارند ، مثلاً بگوید فردا را روزه می گیرم ، بلكه همین قدر كه برای انجام فرمان خداوند عالم از اذان صبح تا مغرب كاری كه  روزه  را باطل می كند انجام ندهد كافی است و برای آنكه یقین كند تمام این مدت را روزه  بوده ، باید مقداری پیش ازاذان صبح و مقداری هم بعد از مغرب از انجام كاری كه روزه را باطل می كند خودداری نماید .

1548- انسان می تواند در هر شب از ماه رمضان برای روزه فرادی آن نیت كند و بهتر است كه شب اول ماه هم نیت روزه همه ماه را بنماید .

1549- نیت روزه ماه رمضان وقت معین ندارد تا اذان صبح هر وقت نیت روزه فردا بكند اشكال ندارد .

1550- وقت نیت روزة مستحبی از اول شب است تا موقعی كه به اندازة نیت كردن به  مغرب  وقت مانده باشد كه اگر تا این وقت كاری كه روزه راباطل می كند انجام نداده باشد و نیت روزه مستحبی كند روزه او صحیح است .

1551- كسی كه پیش از اذان صبح بدون نیت روزه خوابیده است ، اگر پیش از ظهر بیدار شود و نیت كند ، روزه او صحیح است چه روزه او واجب باشد چه مستحب . و اگر بعد از ظهر بیدار شود ، نمی تواند نیت روزه واجب نماید .

رسالۀ عملیه حضرت آیت الله نوری همدانی (دامت برکاته)

 


برچسب ها: روزه ، فتوا ، رساله ، مراجع ، تقلید ، احکام ، روزه داری ،